Akvarium och teknik

»

Bare bottom v.s inrett = viktskillnad?

1/2
Hej!

Sitter och funderar. Som de flesta vet, har jag ju gjort mig av med cyklisterna och står i startgroparna för att starta upp en riktigt maffig Channa auranti-grupp. Firrarna är beställda och växterna är på väg från Tropica, beställde för runt 1300 pix grönsaker igår. Nu är det bara det här med gruset. Har lyckats få tag i bättre begagnat, (så att man slipper det här JÄVLA sköljandet, som sen ändå aldrig räcker till i slutändan, utan man får mjölkvatten i minst en veckas tid), men samtidigt vill jag inte använda onödigt mycket grus. Jag har ju nämligen akvariet på övervåningen, vilket fungerar bra och har så gjort i 3 års tid, men å andra sidan vill jag inte ha onödigt stor vikt på golvet. Så. Om jag har förstått det rätt, väger 1 liter vatten 1 kg, men 1 liter grus, kan väga uppemot 2 kg. Särskilt om det är liten kornstorlek. Så 1 liter grus ersätter volymmässigt 1 liter vatten, men väger 1 kg mer, eller? Då kommer jag ju alltså att öka akvariets vikt med minst det dubbla för det vatten som gruset ersätter. Så det kommer jag inte riktigt från. Målet blir väl då, att tillsätta så lite grus som det bara går. Funderar på 50 liter, plus det lilla som precis täcker botten i dagsläget. Karets mått är L:200, H:60, B:70 (cm).
Skrivet av Diskuspassion
Hej!

Sitter och funderar. Som de flesta vet, har jag ju gjort mig av med cyklisterna och står i startgroparna för att starta upp en riktigt maffig Channa auranti-grupp. Firrarna är beställda och växterna är på väg från Tropica, beställde för runt 1300 pix grönsaker igår. Nu är det bara det här med gruset. Har lyckats få tag i bättre begagnat, (så att man slipper det här JÄVLA sköljandet, som sen ändå aldrig räcker till i slutändan, utan man får mjölkvatten i minst en veckas tid), men samtidigt vill jag inte använda onödigt mycket grus. Jag har ju nämligen akvariet på övervåningen, vilket fungerar bra och har så gjort i 3 års tid, men å andra sidan vill jag inte ha onödigt stor vikt på golvet. Så. Om jag har förstått det rätt, väger 1 liter vatten 1 kg, men 1 liter grus, kan väga uppemot 2 kg. Särskilt om det är liten kornstorlek. Så 1 liter grus ersätter volymmässigt 1 liter vatten, men väger 1 kg mer, eller? Då kommer jag ju alltså att öka akvariets vikt med minst det dubbla för det vatten som gruset ersätter. Så det kommer jag inte riktigt från. Målet blir väl då, att tillsätta så lite grus som det bara går. Funderar på 50 liter, plus det lilla som precis täcker botten i dagsläget. Karets mått är L:200, H:60, B:70 (cm).
Påverkar väl knappt totalvikten? Säg att du har 100kg i ett 1000L det är 50kg?
Skrivet av faltaren
Påverkar väl knappt totalvikten? Säg att du har 100kg i ett 1000L det är 50kg?
Kan väl aldrig räcka? Om nu 1 kg grus = 0,5 liter, så är ju 100 kg grus bara 50 liter? Det låter spontant väldigt lite.
Skrivet av Diskuspassion
Kan väl aldrig räcka? Om nu 1 kg grus = 0,5 liter, så är ju 100 kg grus bara 50 liter? Det låter spontant väldigt lite.
Menar extra vikt.
Skrivet av Diskuspassion
Men ja ska du ha några centimeter är det ju för lite.
Hej och hå!
Tror du kan vara lugn vad gäller vikten.

Vilka påfrestningar utsätts golvet för när du står framför karet? Eller ännu värre, om du och en vän tittar på karet samtidigt?

Kan vara värt att räkna på när man har nytt kar med nya mått osv.
Skrivet av Sjebbe
Tror du kan vara lugn vad gäller vikten.

Vilka påfrestningar utsätts golvet för när du står framför karet? Eller ännu värre, om du och en vän tittar på karet samtidigt?

Kan vara värt att räkna på när man har nytt kar med nya mått osv.
He he he....du, jag nojar mig fortfarande över vikten på mitt kar. Det står ju, som bekant, på övervåningen vid en bärande yttervägg och är på 840 liter. Har ju försökt hålla nere vikten så mycket det bara går, t ex köpt en aluminiumställning till, istället för trämöbel, samt lagt en spånskiva under som går ut en bit på varje sida av karet. Har hittills inte haft några problem. Visst, det är en liten glipa mellan vägglisten och golvet på en halv eller nån cm precis utefter väggen där karet står, men den fanns till stor del där redan innan och såna glipor har vi lite varstans, även på nedervåningen, där det blivit sättningar osv. Gick ett tag runt och trodde att dessa sättningar berodde på karet, men sen upptäckte jag precis samma sak inne hos styvfarsan, som bor granne i ett precis likadant hus, och då lugnade jag mig en smula. :) Dessa kåkar är från 1993. Men nu är det detta med gruset. Hur lite kan det räcka med? 100 kg till en bottenyta av 200*70? Nu är jag ingen haj på matte, men tror att det blir lite klent, om man ska plantera växter?
-93 är inget jättegammalt hus, borde kunna finnas ritningar att studera, hur ligger bjälklaget? Ta med ritningar till en byggnadsingenjör eller konstruktör och rådfråga så slipper du oroa dig för vikten sen.
Har inte du ritningar kanske det kan finnas hos konstruktören beroende på vad det är för hus eller hos kommunen.
Ingen ovanlig fråga för en konstruktör eller byggnadsingenjör att svara på vad golvet/bjälklaget klarar av. Det byggs badrum med herrejössesbadkar och det ska tas bort bärande väggar hit och dit och massa andra ändringar folk vill hitta på hela dagarna i hela landet. Då måste någon kunna svara på om du kan sova lugnt om nätterna med 50kg sand eller om du kan vara lika lugn med 150kg sand. Och som Sjebbe sa bjuda hem någon som också vill titta närmare på karet. Samtidigt som du kan stå bredvid och svara på frågor utan att svettas???
Skrivet av OscarOberg
-93 är inget jättegammalt hus, borde kunna finnas ritningar att studera, hur ligger bjälklaget? Ta med ritningar till en byggnadsingenjör eller konstruktör och rådfråga så slipper du oroa dig för vikten sen.
Har inte du ritningar kanske det kan finnas hos konstruktören beroende på vad det är för hus eller hos kommunen.
Ingen ovanlig fråga för en konstruktör eller byggnadsingenjör att svara på vad golvet/bjälklaget klarar av. Det byggs badrum med herrejössesbadkar och det ska tas bort bärande väggar hit och dit och massa andra ändringar folk vill hitta på hela dagarna i hela landet. Då måste någon kunna svara på om du kan sova lugnt om nätterna med 50kg sand eller om du kan vara lika lugn med 150kg sand. Och som Sjebbe sa bjuda hem någon som också vill titta närmare på karet. Samtidigt som du kan stå bredvid och svara på frågor utan att svettas???
Tack för tipset! Ska undersöka om vi har ritningar, men i annat fall, har du något tips angående vilken del av kommunens administration som man bör vända sig till?
Vet inte riktigt vad du menar med frågan om hur bjälklaget ligger, men det ligger i alla fall "på tvärsen" mot hur akvariet står, om du förstår hur jag menar. Eller annorlunda uttryckt, det ligger inte längs med akvariet, utan åt andra hållet. Akvariet står intill en yttervägg och har direkt ovanför sig ett snedtak.
Skrivet av Diskuspassion
Vet inte riktigt vad du menar med frågan om hur bjälklaget ligger, men det ligger i alla fall "på tvärsen" mot hur akvariet står, om du förstår hur jag menar. Eller annorlunda uttryckt, det ligger inte längs med akvariet, utan åt andra hållet. Akvariet står intill en yttervägg och har direkt ovanför sig ett snedtak.
Säkert vanliga limbalkar. Vet du var bjälkarna är? Dvs står akvariet rakt på?
Skrivet av faltaren
Säkert vanliga limbalkar. Vet du var bjälkarna är? Dvs står akvariet rakt på?
Akvariet står på en spånskiva som är 2,5 m lång. Den ligger väl rakt över limbalkarna, vad jag vet. :)
Skrivet av Diskuspassion
Akvariet står på en spånskiva som är 2,5 m lång. Den ligger väl rakt över limbalkarna, vad jag vet. :)
Man vill ju det står på så många balkar som möjligt. Är troligtvis 60cm cc så vet du var en är det bara att mäta ?
Är du så nojig så smäll ut två reglar på bredden som du sedan stället karet på. Då sprider du ut vikten och huset kommer känna av det lika mycket som en flugskit.
Den där spånskivan lär inte hjälpa mycket pga att den inte är tillräckligt styv för att fördela vikten mer än lokalt.
Sluta noja nu! FÖR H**!
???
Skrivet av Diskuspassion
Tack för tipset! Ska undersöka om vi har ritningar, men i annat fall, har du något tips angående vilken del av kommunens administration som man bör vända sig till?
Inga problem! Byggnadsnämnd, byggnadskontoret eller liknande borde det heta och dom bör ha bygglovsritningar arkiverade. Vill minnas att det är offentliga handlingar så ska inte vara så svårt att begära ut för huset.
På tvärsen som du skriver och med dina mått på akvariet borde det stå bra över bjälkarna. Dessutom nära bärande vägg? Jag tror inte du behöver vara orolig. Men jag är ingen expert på ämnet och att känna sig trygg med att huset och karet håller kan vara värt det lilla besväret att kolla upp bärigheten i konstruktionen. Jag gillar att sova gott om nätterna?
Klassisk länk bra för substrat uträkningar.
https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/
Skrivet av OscarOberg
Inga problem! Byggnadsnämnd, byggnadskontoret eller liknande borde det heta och dom bör ha bygglovsritningar arkiverade. Vill minnas att det är offentliga handlingar så ska inte vara så svårt att begära ut för huset.
På tvärsen som du skriver och med dina mått på akvariet borde det stå bra över bjälkarna. Dessutom nära bärande vägg? Jag tror inte du behöver vara orolig. Men jag är ingen expert på ämnet och att känna sig trygg med att huset och karet håller kan vara värt det lilla besväret att kolla upp bärigheten i konstruktionen. Jag gillar att sova gott om nätterna?
Jahapp....jag gjorde som du sa. Byggnadsnämnden skickade ritningarna och jag lyckades hitta på en konstruktör, som tittade på dem och sedan skickade mig ett mail som lydde: "Snabb beräkningskonsroll ger resultat som visar att bjälklaget inte håller för denna belastningsökning.

Det kanske går att förstärka reglarna även öka antalet, tex genom att öppna taket underifrån

MVH karri"

Månljust, killar. Månljust.......vad fan gör jag nu? Om gubben anser att en viktöning på 140 kg medför att golvet inte håller, då bör jag nog inte ha ett akvarium där, ens.....eller hur? Ska fråga honom och höra vad han säger.
Alltså. Står det idag på endast en spånskiva, kommer huset och golvet klara det bättre med 140kg extra om du ställer det på längsgående reglar, eller någon annan lösning för att fördela vikten. Den där spånskivan fördelar bara trycket i den punkt där benen står.

Om det ska stå ett akvarium där överhuvudtaget är en annan femma.
Yr gubbe.....nu påstår han att "Bef reglarna är redan hårtbelastade. Reglarna kommer att hålla vid ytterliger ökning av lasten, men nedböjningen av blir ännu större än vad som är fallet idag.

MVH karri"

Snacka om motstridiga besked? Först kommer inte bjälklaget att hålla och sen kommer det att hålla, men att nedböjningen blir större. Nu har jag skrivit ett mail där jag frågar vad han egentligen menar. Suck.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.