Channor

»

Stora channor med stora ciklider?

1/2
Hej hopp!

Happ, nu är det inte lätt att veta vad jag ska göra med mitt projekt. Orkar faktiskt inte dra hela historien, men gruppen har tyvärr halverats på grund av att lekparet flippade ur, efter att den sista kullen blivit mat. Tidigare fanns ju 5 Svartbandciklider (fullstora) och 3 jaguarciklider (största över 40 cm, minsta runt 30 cm). Det började med att lekparet tog upp nästan hela ena halvan av karet och resterande 3 Svartbandare, samt de 3 stora jaggarna, fick nöja sig med den andra halvan. I det läget skulle jag ju ha köpt ett plexiglas och delat av karet så lekparet fick kanske 1/3, men det slutade istället med att 2 svartbandare fick så mycket pisk att de senare avled. Sedan var det klippt. Nu återstår hanen i Svartbandsparet, en bjässe med stor skönhet, samt den stora jaggehanen på 40 cm och en mindre guldjagge på 32 cm. Karet är avdelat med en plexiskiva och stora jaggen och svartbandshanen står och hotar varandra vid glaset. Vad FAN gör jag nu? Vill ju ha en fungerande grupp igen, men det enda som skulle vara görbart, är ju att köpa ciklider i samma storlek, men jag är också sugen på channor igen. Dock endast auranti, men hur skulle det gå, tro?
Skrivet av Diskuspassion
Hej hopp!

Happ, nu är det inte lätt att veta vad jag ska göra med mitt projekt. Orkar faktiskt inte dra hela historien, men gruppen har tyvärr halverats på grund av att lekparet flippade ur, efter att den sista kullen blivit mat. Tidigare fanns ju 5 Svartbandciklider (fullstora) och 3 jaguarciklider (största över 40 cm, minsta runt 30 cm). Det började med att lekparet tog upp nästan hela ena halvan av karet och resterande 3 Svartbandare, samt de 3 stora jaggarna, fick nöja sig med den andra halvan. I det läget skulle jag ju ha köpt ett plexiglas och delat av karet så lekparet fick kanske 1/3, men det slutade istället med att 2 svartbandare fick så mycket pisk att de senare avled. Sedan var det klippt. Nu återstår hanen i Svartbandsparet, en bjässe med stor skönhet, samt den stora jaggehanen på 40 cm och en mindre guldjagge på 32 cm. Karet är avdelat med en plexiskiva och stora jaggen och svartbandshanen står och hotar varandra vid glaset. Vad FAN gör jag nu? Vill ju ha en fungerande grupp igen, men det enda som skulle vara görbart, är ju att köpa ciklider i samma storlek, men jag är också sugen på channor igen. Dock endast auranti, men hur skulle det gå, tro?
Blanda channor med ciklider är nog inte det bästa man vet aldrig hur det kommer jag är ingen expert på ciklider så jag ska inte säga så mkt Tony86 kanse vet lite mer som kör ciklider och Channa
Hmm ja de är ju bara och prova. Svårt å ge nått svar på exakt hur de skulle bli med en auranti där i.
Men du har ju bra aggro firrar nu så tvivlar på att de går bra :)

Auranti jag haft har ju varit bra lugn. Men blir dom attackerad så försvarar den ju sig.
Ha i åtanke att aurantin är subtropisk, du gör ju som du vill men dom mår bra av lite kallare ett par månader om året.

Samtidigt är det en ganska dyr fisk att pröva med. Ciklider, i synerhet dina ?, är ju rätt bitska av sig.

Bästa oddsen med sådana kombos är om dom kan växa upp tillsammans.

Andra "snälla" channor som skulle kunna funka är diplogramma och maurlioides. Men dom kommer växa ur vad det lider.
Det avgör saken. *Med Eric Cartmans röst* "Screw, you guys, I'm goin hoooome!!"

Nu säljer jag av resterande grupp och sen får det bli diskus igen. Någon som är intresserad av 1 st vildform jaguarciklid (40 cm), 1 st jaguarciklid GOLD (32 cm) och en mycket vacker Svartbandciklidhane (30 cm), som jag skickar med på köpet. 300 kr st för jaguarerna.
Haha ?

Finns ju mkt annat du kan ha med dina cyklister.
Skrivet av Sjebbe
Haha ?

Finns ju mkt annat du kan ha med dina cyklister.
Yesch, din lealösa, balsamerade kropp, till exempel. :P
Skrivet av Diskuspassion
Yesch, din lealösa, balsamerade kropp, till exempel. :P
Haha, nog för att den är slö ?

Fullt ut SA? Med sånna bamsingar går det nästan köra småfisk typ guppy och zerbadanios. Och en lång, slank, svart aro ?
Skrivet av Sjebbe
Haha, nog för att den är slö ?

Fullt ut SA? Med sånna bamsingar går det nästan köra småfisk typ guppy och zerbadanios. Och en lång, slank, svart aro ?
Nej, är ointresserad av småfisk och arowanor. Det får nog bli ett gäng aurantis, kanske? Hade en förut och den var grym! Kanske köpa en 4-5 st och kanske ett par micropeltes också. Får se. :)
By the way, om någon admin kunde fixa buggen som omöjliggör att ladda upp bilder i säljes-annonserna, that'd be great.
Låter mkt vettigt i mina öron ?

En grupp om du vill ha ett par ja. Aldrig svårt att bli av med auranti heller sen.

"ett par micropeltes också" ?
Skrivet av Sjebbe
Låter mkt vettigt i mina öron ?

En grupp om du vill ha ett par ja. Aldrig svårt att bli av med auranti heller sen.

"ett par micropeltes också" ?
Köper vuxet direkt, troligen, när det gäller Auranti. Antagligen VF, men har ett par från privat säljare på G också. Microna får jag nog dock köpa som små, ser det ut som. Dåligt med både VF och andrahanssäljare.
Ok, gött att du redan har fesk på G!

Alltså charmen med många stora fiskar är att dra upp dom från små. Micropeltes... Ja, det kan ju ta en stund.
Köper du små så kan du köpa på dig avmaskningmedel direkt. Standard snarare än undantag på små Micros. Dom odlas i miljontals.
Viktigast med aurantina, microna avdelar jag nog ett litet "fack" till, tills de vuxit på sig lite. Visst borde man väl kunna sätta samman en 4-6 st auranti i ett 840, och att de kan samsas hyfsat även om de bildar par?
Skrivet av Diskuspassion
Viktigast med aurantina, microna avdelar jag nog ett litet "fack" till, tills de vuxit på sig lite. Visst borde man väl kunna sätta samman en 4-6 st auranti i ett 840, och att de kan samsas hyfsat även om de bildar par?
Det ska gå. Rekommenderas att ha mkt rötter och växter. Rötterna för gömställen så att dom känner sig trygga samt kan dra sig undan om bråk uppstår. Växter för att det är snyggt. Men också för att slippa byta så himla mkt vatten och störa dom med slangen.
Skrivet av Sjebbe
Det ska gå. Rekommenderas att ha mkt rötter och växter. Rötterna för gömställen så att dom känner sig trygga samt kan dra sig undan om bråk uppstår. Växter för att det är snyggt. Men också för att slippa byta så himla mkt vatten och störa dom med slangen.
Okej, nu har jag sovit på saken och mitt perverterade sinne har slutligen bestämt sig. Det blir en grupp med C. auranti, för hela slanten. Gonna cot me plenty......det enda som finns att köpa är VF 20-25 cm för 13-1400 pix styck, men det får bära eller brista. En fyra-fem stycken, bör en Wallenberg i alla fall ha råd med, eller vad säger ni, ont folk? Dessutom ska det faktiskt bli riktigt intressant att få börja inreda med lite växter igen, efter många år med antingen kala eller enbart rot- och sandfyllda kar. Har sett riktigt grymma videos på Tuben för inspiration, och vad sägs om det här: https://www.youtube.com/watch?v=JsBjVLL0nrs
Skrivet av Diskuspassion
Okej, nu har jag sovit på saken och mitt perverterade sinne har slutligen bestämt sig. Det blir en grupp med C. auranti, för hela slanten. Gonna cot me plenty......det enda som finns att köpa är VF 20-25 cm för 13-1400 pix styck, men det får bära eller brista. En fyra-fem stycken, bör en Wallenberg i alla fall ha råd med, eller vad säger ni, ont folk? Dessutom ska det faktiskt bli riktigt intressant att få börja inreda med lite växter igen, efter många år med antingen kala eller enbart rot- och sandfyllda kar. Har sett riktigt grymma videos på Tuben för inspiration, och vad sägs om det här: https://www.youtube.com/watch?v=JsBjVLL0nrs
Äh bara kör. Fisk för 6k är inget ovanligt här ?
Jag köpte min auranti grupp för 1300kr st så det blev 6500kr för gruppen och åkte ändå till Strömstad soppan gick på runt 1800kr så kör bara ?
Skrivet av soulboy88
Jag köpte min auranti grupp för 1300kr st så det blev 6500kr för gruppen och åkte ändå till Strömstad soppan gick på runt 1800kr så kör bara ?
Ja det här med pengar har jag tappat. Bara kör ?
Skrivet av Diskuspassion
Fan va grymt!!!

Tänk på att försöka låsa rötter. Kanske binda stora plantor eller låta växterna rota sig ordentligt. För auranti kan gräva som om det inte fanns någon morgondag.

Ska bli spännande detta??
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.