Vart bortrest 2 dar o kom hem till en rocka som lyckats sticka sig själv o därmed fått svansen att fastna.
Nån som vet hur man ska gå tillväga? Vänta eller ta borttaggen ?

Skrivet av xbackarowana
Vart bortrest 2 dar o kom hem till en rocka som lyckats sticka sig själv o därmed fått svansen att fastna.
Nån som vet hur man ska gå tillväga? Vänta eller ta borttaggen ?
Hoppsan. Fånga och ta den med handskar?

Skrivet av faltaren
Hoppsan. Fånga och ta den med handskar?
Va ju det jag tänkte också. Problemet är att den är ca 40 cm och jag har ej någon hov o den storleken?

Skrivet av xbackarowana
Va ju det jag tänkte också. Problemet är att den är ca 40 cm och jag har ej någon hov o den storleken?
Dålig planering va... Kan du inte fösa in den i en ikeaback?
Min p14 hane stack sig själv på samma ställe för några veckor sen, han slet sönder disken på sig själv... :s
Wow, att de kan lyckas göra så där... Hur ser det idag? Hur beter fisken sig?
Mitt råd: köp dig en håv på någon fiskebutik, fånga upp fisken och försök att lossa på svansen med händerna. Givetvis med bra handskar. Man ska inte underskatta rockorna och deras tagg alltså.
Blev en sväng snabbt till tränaren o lånade en hov. Va tvungen att klippa av taggen för att sedan skära en snitt på disken för att få loss taggen. Den satt ordentligt.... hjärtat stannade till varje gång man ska skära o gå in med pincetten.
Nu har taggen avlossnat o en snitt på hennes disk. Hanen flyttar till ett tillfälligt akvarium tills hon återhämtat sig. Typisk så hade jag inte tillräckligt med salt för att behandla, blev ca 1 dl salt samt 40% vattenbyten.
Några andra råd?
Bra jobbat! Som sagt, otroligt att de kan sticka sig själva så där illa. Håller tummarna för att allt går vägen.. Även om det är en tråkig händelse så är det kul att du delar med dig! Lärorikt för andra som inte vart med om något liknande.
Man kommer väldigt långt på rent vatten och fungerande filter. Fortsätt byta minst 40%, kanske gärna upp emot 50-60%, var och varannan dag kommande vecka. Ser du att det läker bra så kan du fortsätta i lite lugnare takt och byta något mindre eller med fler dagars mellanrum. Saltet är bra, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett måste... Egentligen bara om du ser att såret inte riktigt läker eller att det utvecklas svamp, så kan du köra i salt. Men det skadar ju inte att ha i redan från början, dock blir det ju en hel del salt som går åt om du byter ut 50% av vattnet (och där med 50% av allt salt) några gånger i veckan.
Vore intressant att få se en bild på hur det ser ut nu, och hur det ser ut sen när det läkt.
Vet inte om det syns på bilden då sanden täcker lite. Men det gick rätt smidigt till. Lade henne i en ikeapack med lite vatten o täckte med en handuk. Igår matade jag o hon verkada pigg o gick på maten ordentlig. Tror att hon tycker det är skönt nu när hanen är borta :) idag blir det vb på 50%
Härligt att höra! Lite svårt att se på bilden som sagt, men det verkar ju inte allt för illa i all fall. ?