sf_other

»

Fiskförslag

Hej, kommer köpa ett större akvarium efter jul (mellan 720L och 1225L, standardmått). Vad skulle ni stoppa i det?
Vad är det för mått på 1225?

Florida gars hade jag definitivt stoppat i. Och rockor om bredden är tillräcklig.
Beror helt på måtten... Men om vi leker med tanken att det är "standardmått", typ 200x90x70cm eller liknande, så hade jag nog kört någonting jag inte har i dagsläget... Dvs inte dats, rockor, fengäddor, bengäddor eller L-malar, (vilket annars hade varit exakt vad jag stoppat i ett sånt kar, eller typ alla kar). Någonting jag vart sugen på länge är att köra ett riktigt strömt kar. Liksom många tusen liter / h från endast ett håll, och ha typ ett stort antal Zacco platypus eller kanske någon av de mindre Hydrolycus arterna. Hade fungerat bra med sådana mått och antal liter tror jag.
Skrivet av HampusH
Beror helt på måtten... Men om vi leker med tanken att det är "standardmått", typ 200x90x70cm eller liknande, så hade jag nog kört någonting jag inte har i dagsläget... Dvs inte dats, rockor, fengäddor, bengäddor eller L-malar, (vilket annars hade varit exakt vad jag stoppat i ett sånt kar, eller typ alla kar). Någonting jag vart sugen på länge är att köra ett riktigt strömt kar. Liksom många tusen liter / h från endast ett håll, och ha typ ett stort antal Zacco platypus eller kanske någon av de mindre Hydrolycus arterna. Hade fungerat bra med sådana mått och antal liter tror jag.
Har funderat ett tag på ett gäng Scomberoides, men hur svåra är de att få att acceptera dött?
Skrivet av Blomberg
Har funderat ett tag på ett gäng Scomberoides, men hur svåra är de att få att acceptera dött?
Med rätt förutsättningar för fiskarna, rätt teknik och tålamod så är det inte alls särskilt svårt. ? Men man kanske får vara beredd att mata med levande daggmask eller liknande i början, ifall att de inte tar dött. Dock är det väldigt enkelt att få död fisk att se levande ut i ett strömt kar. Sillfillé (gärna med skinnet kvar) + fiskelina så är saken biff!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.