Rockor
»Behöver jag va orolig
1/2
Jag har två rockor. Honan skaffa jag i januari och hanen i slutet av mars.
Honan va en bit större än hanen när han kom, men nu har han gått om en hel del. Men när han äter så äter han tills han nästan spyr! Men honan har jag nog aldrig sett bli "tjock" när hon äter. Hon kan ta en två bitar av vad jag än ger henne typ. Sen är hon nöjd.
Hon växer väldigt långsamt och så tycker jag hon ser mager ut?
Kan det sluta illa i längden när hon äter så dåligt?
Honan va en bit större än hanen när han kom, men nu har han gått om en hel del. Men när han äter så äter han tills han nästan spyr! Men honan har jag nog aldrig sett bli "tjock" när hon äter. Hon kan ta en två bitar av vad jag än ger henne typ. Sen är hon nöjd.
Hon växer väldigt långsamt och så tycker jag hon ser mager ut?
Kan det sluta illa i längden när hon äter så dåligt?




Inga rockningar
Jag har två rockor. Honan skaffa jag i januari och hanen i slutet av mars.
Honan va en bit större än hanen när han kom, men nu har han gått om en hel del. Men när han äter så äter han tills han nästan spyr! Men honan har jag nog aldrig sett bli "tjock" när hon äter. Hon kan ta en två bitar av vad jag än ger henne typ. Sen är hon nöjd.
Hon växer väldigt långsamt och så tycker jag hon ser mager ut?
Kan det sluta illa i längden när hon äter så dåligt?
Honan va en bit större än hanen när han kom, men nu har han gått om en hel del. Men när han äter så äter han tills han nästan spyr! Men honan har jag nog aldrig sett bli "tjock" när hon äter. Hon kan ta en två bitar av vad jag än ger henne typ. Sen är hon nöjd.
Hon växer väldigt långsamt och så tycker jag hon ser mager ut?
Kan det sluta illa i längden när hon äter så dåligt?
Tycker man ser lite knotor på henne. Äter hon lite av allt? Ingen mat hon äter mer av? Jag tappa tyvärr min lilla hane. Var inte alls lika på maten som de andra. Åt alltid men aldrig det här aggressiva. Testat ha henne själv?
Inga rockningar
Vad kör du för temp? Var kommer de båda rockorna ifrån? Det är ju givetvis inte bra om en rocka får i sig för lite mat i längden. Att hon klarat sig bra hittills är ju dock ett bra tecken. Hon ser inte paniksmal ut enligt mig. Väldigt snygg i alla fall.
Rent spontant tänker jag att du kan testa att avmaska hela karet med tremazol... Vad säger ni andra rockfantaster? shappe Leopoldi H2Olle/Wrandel mfl..
Rent spontant tänker jag att du kan testa att avmaska hela karet med tremazol... Vad säger ni andra rockfantaster? shappe Leopoldi H2Olle/Wrandel mfl..
Inga rockningar
Tycker man ser lite knotor på henne. Äter hon lite av allt? Ingen mat hon äter mer av? Jag tappa tyvärr min lilla hane. Var inte alls lika på maten som de andra. Åt alltid men aldrig det här aggressiva. Testat ha henne själv?
Hon äter lite av allt! Det är väldigt tråkigt när man förlorar en rocka!
Nej jag har aldrig haft henne helt själv någon gång. Borde man testa det?
Nej jag har aldrig haft henne helt själv någon gång. Borde man testa det?
Inga rockningar
Vad kör du för temp? Var kommer de båda rockorna ifrån? Det är ju givetvis inte bra om en rocka får i sig för lite mat i längden. Att hon klarat sig bra hittills är ju dock ett bra tecken. Hon ser inte paniksmal ut enligt mig. Väldigt snygg i alla fall.
Rent spontant tänker jag att du kan testa att avmaska hela karet med tremazol... Vad säger ni andra rockfantaster? shappe Leopoldi H2Olle/Wrandel mfl..
Rent spontant tänker jag att du kan testa att avmaska hela karet med tremazol... Vad säger ni andra rockfantaster? shappe Leopoldi H2Olle/Wrandel mfl..
Jag kör på 29-30 grader. Hanen kommer från Wrandel och honan från en kille i mariestad, Olle vet vem det är.
Hur funkar det när man avmaskar?
Hur funkar det när man avmaskar?
1 annan rockar det här!
Inga rockningar
Inga rockningar
Inga rockningar
Vad för nät kan man ha i som inte kan försämra vattnet?
Inga rockningar
Eller menar galler. Tex detta https://www.dammbutiken.se/galler-for-filtermedia-68-x-40-cm lätt att såga till osv
Inga rockningar
Inga rockningar
Ser rockan stressad ut då? Är hanen på henne? Biter / jagar han henne?
Inga rockningar
Inga rockningar
Nej jag tycker inte hon ser stressad ut mer tvärt om. Tycker inte att han har varit på henne något, han brukar ligga under sanden tills det är matdax. Sen lägger han sig under sanden igen.
Då ser jag ingen anledning att sära på dem. Åtminstone inte för honans skull... Gräva ner sig gör ju rockor främst vid stress, som givetvis kan uppkomma av många olika anledningar. Hur ser det ut med filtrering och vattenbyten? Har du kikat ditt pH värde något? Tänkte om det kan vara svajigt pH i samband VB (alltså att det sjunker dagarna efter ett VB och höjs drastiskt vid VB). Eller om du har lågt kH, då kan pHt svaja också. Det har jag själv haft problem med tidigare, båda delar eftersom vi har lågt kH i Gbgs kranvatten.
Sen så tror jag att en del rockor, och särskilt valpar, gräver ner sig till och från. Det är naturligt liksom. Men om de ständigt gör det så kan ju något vara fel.
Sen så tror jag att en del rockor, och särskilt valpar, gräver ner sig till och från. Det är naturligt liksom. Men om de ständigt gör det så kan ju något vara fel.
1 annan rockar det här!
Då ser jag ingen anledning att sära på dem. Åtminstone inte för honans skull... Gräva ner sig gör ju rockor främst vid stress, som givetvis kan uppkomma av många olika anledningar. Hur ser det ut med filtrering och vattenbyten? Har du kikat ditt pH värde något? Tänkte om det kan vara svajigt pH i samband VB (alltså att det sjunker dagarna efter ett VB och höjs drastiskt vid VB). Eller om du har lågt kH, då kan pHt svaja också. Det har jag själv haft problem med tidigare, båda delar eftersom vi har lågt kH i Gbgs kranvatten.
Sen så tror jag att en del rockor, och särskilt valpar, gräver ner sig till och från. Det är naturligt liksom. Men om de ständigt gör det så kan ju något vara fel.
Sen så tror jag att en del rockor, och särskilt valpar, gräver ner sig till och från. Det är naturligt liksom. Men om de ständigt gör det så kan ju något vara fel.
Jag kör med en fx6 och en Eheim 2080. Vb en iblan två gånger i veckan ca 60-70%.
Var nere och kolla värderna. Har ju tyvärr bara sån där sticka. Men kh låg på typ 5°d och pH 6,5. Lika med att båda var lite låga ? vad gör jag åt detta?
Var nere och kolla värderna. Har ju tyvärr bara sån där sticka. Men kh låg på typ 5°d och pH 6,5. Lika med att båda var lite låga ? vad gör jag åt detta?
1 annan rockar det här!
Jag kör med en fx6 och en Eheim 2080. Vb en iblan två gånger i veckan ca 60-70%.
Var nere och kolla värderna. Har ju tyvärr bara sån där sticka. Men kh låg på typ 5°d och pH 6,5. Lika med att båda var lite låga ? vad gör jag åt detta?
Var nere och kolla värderna. Har ju tyvärr bara sån där sticka. Men kh låg på typ 5°d och pH 6,5. Lika med att båda var lite låga ? vad gör jag åt detta?
Filtrering och VB låter ju stabilt och bra i mina öron.
Att värdena är låga/höga gör egentligen inte så mycket, huvudsaken är att de är stabila... Så om du har 6.5 och det är stabilt på det, även vid VB, så är det ingen fara. Men låt säga att efter du gjort ett VB, fram tills nästa VB, så sjunker ditt pH till 5.5 för att sedan höjas till 7.5 direkt efter VB... Då skulle jag säga att det är lurigt. Citera mig inte exakt på de där värdena, för jag är själv inte helt säker på vart gränsen går för vad som är farliga nivåer och inte - men jag skulle tro att det är ungefär sådär. Men ungefär så hände det för mig; pga hög belastning av fisk = mycket mat och avföring = försurning av vattnet = lågt pH över en tid... Och vid varje VB så höjd pHt eftersom kranvattnet hade mycket högre pH... Jag löste det med att köra i massa snäckskalskross i sumpen, då löser sig de upp konstant och håller därmed pHt på en bra nivå (även om kHt är lågt). Många andra kör "ciklidsand" som substrat i karet, funkar minst lika bra det.
En annan lösning, eller i alla fall en hjälp kan ju var att byta mindre vatten åt gången, men oftare. Så kanske 30-40% 3 gånger i veckan, om det behövs. Då blir inte förändringarna i karet så stora.
Och som jag förstått det så innebär kortfattat lågt kH större risk för pH svaj. Dvs att om kHt är lågt så kan pH vandra upp och ner i värdet ganska snabbt, t.o.m så att du inte hinner märka det mellan gångerna som du mäter... Jag har för mig att om man har kH över 10-11 eller något så är man "safe" på den aspekten. Men det är samma sak där, citera mig inte på det, haha... Tror vi har kH 2 ur kranen i GBG. ?
Köp dropptester. Testa att mät pH mer eller mindre varje dag, och speciellt innan / efter varje VB. Om pHt ändras mer än 1-2 grader (?) så kanske du har svaret där. Svajigt pH-värde är definitivt något som stressar och är skadligt för fisk, så mycket vet jag!
Dock så skulle det fortfarande inte skada att köra en tremazolkur i karet, så uteslut inte det. ?
Att värdena är låga/höga gör egentligen inte så mycket, huvudsaken är att de är stabila... Så om du har 6.5 och det är stabilt på det, även vid VB, så är det ingen fara. Men låt säga att efter du gjort ett VB, fram tills nästa VB, så sjunker ditt pH till 5.5 för att sedan höjas till 7.5 direkt efter VB... Då skulle jag säga att det är lurigt. Citera mig inte exakt på de där värdena, för jag är själv inte helt säker på vart gränsen går för vad som är farliga nivåer och inte - men jag skulle tro att det är ungefär sådär. Men ungefär så hände det för mig; pga hög belastning av fisk = mycket mat och avföring = försurning av vattnet = lågt pH över en tid... Och vid varje VB så höjd pHt eftersom kranvattnet hade mycket högre pH... Jag löste det med att köra i massa snäckskalskross i sumpen, då löser sig de upp konstant och håller därmed pHt på en bra nivå (även om kHt är lågt). Många andra kör "ciklidsand" som substrat i karet, funkar minst lika bra det.
En annan lösning, eller i alla fall en hjälp kan ju var att byta mindre vatten åt gången, men oftare. Så kanske 30-40% 3 gånger i veckan, om det behövs. Då blir inte förändringarna i karet så stora.
Och som jag förstått det så innebär kortfattat lågt kH större risk för pH svaj. Dvs att om kHt är lågt så kan pH vandra upp och ner i värdet ganska snabbt, t.o.m så att du inte hinner märka det mellan gångerna som du mäter... Jag har för mig att om man har kH över 10-11 eller något så är man "safe" på den aspekten. Men det är samma sak där, citera mig inte på det, haha... Tror vi har kH 2 ur kranen i GBG. ?
Köp dropptester. Testa att mät pH mer eller mindre varje dag, och speciellt innan / efter varje VB. Om pHt ändras mer än 1-2 grader (?) så kanske du har svaret där. Svajigt pH-värde är definitivt något som stressar och är skadligt för fisk, så mycket vet jag!
Dock så skulle det fortfarande inte skada att köra en tremazolkur i karet, så uteslut inte det. ?
1 annan rockar det här!
Filtrering och VB låter ju stabilt och bra i mina öron.
Att värdena är låga/höga gör egentligen inte så mycket, huvudsaken är att de är stabila... Så om du har 6.5 och det är stabilt på det, även vid VB, så är det ingen fara. Men låt säga att efter du gjort ett VB, fram tills nästa VB, så sjunker ditt pH till 5.5 för att sedan höjas till 7.5 direkt efter VB... Då skulle jag säga att det är lurigt. Citera mig inte exakt på de där värdena, för jag är själv inte helt säker på vart gränsen går för vad som är farliga nivåer och inte - men jag skulle tro att det är ungefär sådär. Men ungefär så hände det för mig; pga hög belastning av fisk = mycket mat och avföring = försurning av vattnet = lågt pH över en tid... Och vid varje VB så höjd pHt eftersom kranvattnet hade mycket högre pH... Jag löste det med att köra i massa snäckskalskross i sumpen, då löser sig de upp konstant och håller därmed pHt på en bra nivå (även om kHt är lågt). Många andra kör "ciklidsand" som substrat i karet, funkar minst lika bra det.
En annan lösning, eller i alla fall en hjälp kan ju var att byta mindre vatten åt gången, men oftare. Så kanske 30-40% 3 gånger i veckan, om det behövs. Då blir inte förändringarna i karet så stora.
Och som jag förstått det så innebär kortfattat lågt kH större risk för pH svaj. Dvs att om kHt är lågt så kan pH vandra upp och ner i värdet ganska snabbt, t.o.m så att du inte hinner märka det mellan gångerna som du mäter... Jag har för mig att om man har kH över 10-11 eller något så är man "safe" på den aspekten. Men det är samma sak där, citera mig inte på det, haha... Tror vi har kH 2 ur kranen i GBG. ?
Köp dropptester. Testa att mät pH mer eller mindre varje dag, och speciellt innan / efter varje VB. Om pHt ändras mer än 1-2 grader (?) så kanske du har svaret där. Svajigt pH-värde är definitivt något som stressar och är skadligt för fisk, så mycket vet jag!
Dock så skulle det fortfarande inte skada att köra en tremazolkur i karet, så uteslut inte det. ?
Att värdena är låga/höga gör egentligen inte så mycket, huvudsaken är att de är stabila... Så om du har 6.5 och det är stabilt på det, även vid VB, så är det ingen fara. Men låt säga att efter du gjort ett VB, fram tills nästa VB, så sjunker ditt pH till 5.5 för att sedan höjas till 7.5 direkt efter VB... Då skulle jag säga att det är lurigt. Citera mig inte exakt på de där värdena, för jag är själv inte helt säker på vart gränsen går för vad som är farliga nivåer och inte - men jag skulle tro att det är ungefär sådär. Men ungefär så hände det för mig; pga hög belastning av fisk = mycket mat och avföring = försurning av vattnet = lågt pH över en tid... Och vid varje VB så höjd pHt eftersom kranvattnet hade mycket högre pH... Jag löste det med att köra i massa snäckskalskross i sumpen, då löser sig de upp konstant och håller därmed pHt på en bra nivå (även om kHt är lågt). Många andra kör "ciklidsand" som substrat i karet, funkar minst lika bra det.
En annan lösning, eller i alla fall en hjälp kan ju var att byta mindre vatten åt gången, men oftare. Så kanske 30-40% 3 gånger i veckan, om det behövs. Då blir inte förändringarna i karet så stora.
Och som jag förstått det så innebär kortfattat lågt kH större risk för pH svaj. Dvs att om kHt är lågt så kan pH vandra upp och ner i värdet ganska snabbt, t.o.m så att du inte hinner märka det mellan gångerna som du mäter... Jag har för mig att om man har kH över 10-11 eller något så är man "safe" på den aspekten. Men det är samma sak där, citera mig inte på det, haha... Tror vi har kH 2 ur kranen i GBG. ?
Köp dropptester. Testa att mät pH mer eller mindre varje dag, och speciellt innan / efter varje VB. Om pHt ändras mer än 1-2 grader (?) så kanske du har svaret där. Svajigt pH-värde är definitivt något som stressar och är skadligt för fisk, så mycket vet jag!
Dock så skulle det fortfarande inte skada att köra en tremazolkur i karet, så uteslut inte det. ?
Jag testa vattnet i kranen samtidigt. Det hade näst intill exakt samma värde som karet.
Enligt sticka så var gh väldigt lågt. Men vet inte vad det är ? kan det va något som jag kanske behöver göra något åt? Men samma där, likadant värde i karet o kranen.
Får köpa tremazol och testa. Hur funkar Det?
Enligt sticka så var gh väldigt lågt. Men vet inte vad det är ? kan det va något som jag kanske behöver göra något åt? Men samma där, likadant värde i karet o kranen.
Får köpa tremazol och testa. Hur funkar Det?
Inga rockningar
Hade nog testat med en avdelare. Hade mina två bd valpar tillsammans. Hanen var bra mycket större än honan. Såg aldrig att han varit på henne på något sett. Samma som du nämnde innan. Han åt alltid som en häst, men hon som en get. En dag så började hon hyperventilera. Gjorde stora vbn och testade allt. Men jag tappade henne. Dock så var hannen precis som vanligt och åt som en häst. Lämnade iväg vattenprover. Men Vatten värdena var perfekta. Så jag misstänker att det räckte med att honan märkte av att han var större. Och i sin tur blev det ett stressmoment isig .
Inga rockningar
Hade nog testat med en avdelare. Hade mina två bd valpar tillsammans. Hanen var bra mycket större än honan. Såg aldrig att han varit på henne på något sett. Samma som du nämnde innan. Han åt alltid som en häst, men hon som en get. En dag så började hon hyperventilera. Gjorde stora vbn och testade allt. Men jag tappade henne. Dock så var hannen precis som vanligt och åt som en häst. Lämnade iväg vattenprover. Men Vatten värdena var perfekta. Så jag misstänker att det räckte med att honan märkte av att han var större. Och i sin tur blev det ett stressmoment isig .
Men i detta fallet så har ju honan varit både större och ensam i karet från början, och TS har "aldrig" sett henne äta riktigt mycket, vilket borde innebära att hon ätit lika dåligt även när hanen inte ens var där / när han var mindre än henne. ?
Det där med din rocka som gick bort minns jag dock, väldigt trist.. ?
Alltså, jag tror visserligen att rockor i olika storlekar kan stressa varandra och särskilt unga valpar är ju känsliga. Men om man liksom inte observerar något som helst beteende som kan luta åt att det stressar den andra så vettifan om det är anledningen. Men med det sagt så skulle det ju givetvis inte heller skada fiskarna att dela av karet, förutsatt att det finns plats för det i karet. Då kan ju honan antagligen äta sin mat i lugn och ro, och du kan observera exakt hur mycket hon äter och inte äter. ?
AndresEnedahl, om pHt i kran och akvarium är lika så är ju det positivt. Men det är förändringen över flera dagar utan VB som är grejen. Vattnet i akvariet kan försuras över några dagar för att sedan höjas vid VB. Och med lågt kH så kan pHt som sagt vandra upp och ner ganska drastiskt... Jag är själv inte jättepåläst på gH-värde och det är ingenting som jag lärt mig särskilt mycket av, då jag inte uppfattat det som lika viktigt som pH och kH, bl.a... Kopierar in en bit från en Zoopetartikel: "Lite grundläggande vattenkemi"
"KH mycket viktigare att mäta än GH
Den andra vattenegenskapen man skall mäta är vattnets hårdhet, vilket är ett mått på mängden av vissa lösta mineraler (salter). Vatten kan innehålla olika mängder lösta kalcium- och magnesiumsalter, ju mer desto hårdare vatten. I praktiken mäter man detta genom en totalhårdhetstest (dGH eller GH) eller en karbonathårdhetstest (KH). I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt).
Vattnets hårdhet är oftast inte speciellt viktig för fiskarnas välbefinnande och definitivt inte lika viktigt som vattnets pH-värde. I vissa fall kan dock vattnet hårdhet för ett fåtal survattenlevande fiskarter ha en viss betydelse när rommen skall kläckas.
Detta är orsaken till att man oftast helt kan strunta i att mäta GH, medan man däremot alltid skall mäta KH-värdet. Detta dock av en helt annan anledning (se nedan)..."
Länk: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=168
Det jag hade gjort är nog följande:
1. Köp dropptester, och börja mät pH varje dag, och speciellt innan/efter VB. (Vidta åtgärder om det är större förändringar i pH).
2. Köp något som kan buffra pH, t.ex. snäckskalskross, kalksten, "ciklidsand" eller liknande. (Påsar med snäckskalskross finns på granngården t.ex, kalkstenar och ciklidsand borde gå att köpa i de flesta väletablerade akvariebutikerna).
3.Fixa fram en avdelare och dela av honan så att hon är helt ensam. (Förutsatt att det finns utyrmme).
4. Kör en tremazolkur i hela karet. (Det kan som sagt inte skada med en avmaskning då och då. Följ anvisningarna på bruksanvisningen så är det inga konstigheter. Finns både i förpackningen och online, minns inte exakt i huvudet just nu ?).
Det där med din rocka som gick bort minns jag dock, väldigt trist.. ?
Alltså, jag tror visserligen att rockor i olika storlekar kan stressa varandra och särskilt unga valpar är ju känsliga. Men om man liksom inte observerar något som helst beteende som kan luta åt att det stressar den andra så vettifan om det är anledningen. Men med det sagt så skulle det ju givetvis inte heller skada fiskarna att dela av karet, förutsatt att det finns plats för det i karet. Då kan ju honan antagligen äta sin mat i lugn och ro, och du kan observera exakt hur mycket hon äter och inte äter. ?
AndresEnedahl, om pHt i kran och akvarium är lika så är ju det positivt. Men det är förändringen över flera dagar utan VB som är grejen. Vattnet i akvariet kan försuras över några dagar för att sedan höjas vid VB. Och med lågt kH så kan pHt som sagt vandra upp och ner ganska drastiskt... Jag är själv inte jättepåläst på gH-värde och det är ingenting som jag lärt mig särskilt mycket av, då jag inte uppfattat det som lika viktigt som pH och kH, bl.a... Kopierar in en bit från en Zoopetartikel: "Lite grundläggande vattenkemi"
"KH mycket viktigare att mäta än GH
Den andra vattenegenskapen man skall mäta är vattnets hårdhet, vilket är ett mått på mängden av vissa lösta mineraler (salter). Vatten kan innehålla olika mängder lösta kalcium- och magnesiumsalter, ju mer desto hårdare vatten. I praktiken mäter man detta genom en totalhårdhetstest (dGH eller GH) eller en karbonathårdhetstest (KH). I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt).
Vattnets hårdhet är oftast inte speciellt viktig för fiskarnas välbefinnande och definitivt inte lika viktigt som vattnets pH-värde. I vissa fall kan dock vattnet hårdhet för ett fåtal survattenlevande fiskarter ha en viss betydelse när rommen skall kläckas.
Detta är orsaken till att man oftast helt kan strunta i att mäta GH, medan man däremot alltid skall mäta KH-värdet. Detta dock av en helt annan anledning (se nedan)..."
Länk: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=168
Det jag hade gjort är nog följande:
1. Köp dropptester, och börja mät pH varje dag, och speciellt innan/efter VB. (Vidta åtgärder om det är större förändringar i pH).
2. Köp något som kan buffra pH, t.ex. snäckskalskross, kalksten, "ciklidsand" eller liknande. (Påsar med snäckskalskross finns på granngården t.ex, kalkstenar och ciklidsand borde gå att köpa i de flesta väletablerade akvariebutikerna).
3.Fixa fram en avdelare och dela av honan så att hon är helt ensam. (Förutsatt att det finns utyrmme).
4. Kör en tremazolkur i hela karet. (Det kan som sagt inte skada med en avmaskning då och då. Följ anvisningarna på bruksanvisningen så är det inga konstigheter. Finns både i förpackningen och online, minns inte exakt i huvudet just nu ?).
Inga rockningar
Men i detta fallet så har ju honan varit både större och ensam i karet från början, och TS har "aldrig" sett henne äta riktigt mycket, vilket borde innebära att hon ätit lika dåligt även när hanen inte ens var där / när han var mindre än henne. ?
Det där med din rocka som gick bort minns jag dock, väldigt trist.. ?
Alltså, jag tror visserligen att rockor i olika storlekar kan stressa varandra och särskilt unga valpar är ju känsliga. Men om man liksom inte observerar något som helst beteende som kan luta åt att det stressar den andra så vettifan om det är anledningen. Men med det sagt så skulle det ju givetvis inte heller skada fiskarna att dela av karet, förutsatt att det finns plats för det i karet. Då kan ju honan antagligen äta sin mat i lugn och ro, och du kan observera exakt hur mycket hon äter och inte äter. ?
AndresEnedahl, om pHt i kran och akvarium är lika så är ju det positivt. Men det är förändringen över flera dagar utan VB som är grejen. Vattnet i akvariet kan försuras över några dagar för att sedan höjas vid VB. Och med lågt kH så kan pHt som sagt vandra upp och ner ganska drastiskt... Jag är själv inte jättepåläst på gH-värde och det är ingenting som jag lärt mig särskilt mycket av, då jag inte uppfattat det som lika viktigt som pH och kH, bl.a... Kopierar in en bit från en Zoopetartikel: "Lite grundläggande vattenkemi"
"KH mycket viktigare att mäta än GH
Den andra vattenegenskapen man skall mäta är vattnets hårdhet, vilket är ett mått på mängden av vissa lösta mineraler (salter). Vatten kan innehålla olika mängder lösta kalcium- och magnesiumsalter, ju mer desto hårdare vatten. I praktiken mäter man detta genom en totalhårdhetstest (dGH eller GH) eller en karbonathårdhetstest (KH). I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt).
Vattnets hårdhet är oftast inte speciellt viktig för fiskarnas välbefinnande och definitivt inte lika viktigt som vattnets pH-värde. I vissa fall kan dock vattnet hårdhet för ett fåtal survattenlevande fiskarter ha en viss betydelse när rommen skall kläckas.
Detta är orsaken till att man oftast helt kan strunta i att mäta GH, medan man däremot alltid skall mäta KH-värdet. Detta dock av en helt annan anledning (se nedan)..."
Länk: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=168
Det jag hade gjort är nog följande:
1. Köp dropptester, och börja mät pH varje dag, och speciellt innan/efter VB. (Vidta åtgärder om det är större förändringar i pH).
2. Köp något som kan buffra pH, t.ex. snäckskalskross, kalksten, "ciklidsand" eller liknande. (Påsar med snäckskalskross finns på granngården t.ex, kalkstenar och ciklidsand borde gå att köpa i de flesta väletablerade akvariebutikerna).
3.Fixa fram en avdelare och dela av honan så att hon är helt ensam. (Förutsatt att det finns utyrmme).
4. Kör en tremazolkur i hela karet. (Det kan som sagt inte skada med en avmaskning då och då. Följ anvisningarna på bruksanvisningen så är det inga konstigheter. Finns både i förpackningen och online, minns inte exakt i huvudet just nu ?).
Det där med din rocka som gick bort minns jag dock, väldigt trist.. ?
Alltså, jag tror visserligen att rockor i olika storlekar kan stressa varandra och särskilt unga valpar är ju känsliga. Men om man liksom inte observerar något som helst beteende som kan luta åt att det stressar den andra så vettifan om det är anledningen. Men med det sagt så skulle det ju givetvis inte heller skada fiskarna att dela av karet, förutsatt att det finns plats för det i karet. Då kan ju honan antagligen äta sin mat i lugn och ro, och du kan observera exakt hur mycket hon äter och inte äter. ?
AndresEnedahl, om pHt i kran och akvarium är lika så är ju det positivt. Men det är förändringen över flera dagar utan VB som är grejen. Vattnet i akvariet kan försuras över några dagar för att sedan höjas vid VB. Och med lågt kH så kan pHt som sagt vandra upp och ner ganska drastiskt... Jag är själv inte jättepåläst på gH-värde och det är ingenting som jag lärt mig särskilt mycket av, då jag inte uppfattat det som lika viktigt som pH och kH, bl.a... Kopierar in en bit från en Zoopetartikel: "Lite grundläggande vattenkemi"
"KH mycket viktigare att mäta än GH
Den andra vattenegenskapen man skall mäta är vattnets hårdhet, vilket är ett mått på mängden av vissa lösta mineraler (salter). Vatten kan innehålla olika mängder lösta kalcium- och magnesiumsalter, ju mer desto hårdare vatten. I praktiken mäter man detta genom en totalhårdhetstest (dGH eller GH) eller en karbonathårdhetstest (KH). I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt).
Vattnets hårdhet är oftast inte speciellt viktig för fiskarnas välbefinnande och definitivt inte lika viktigt som vattnets pH-värde. I vissa fall kan dock vattnet hårdhet för ett fåtal survattenlevande fiskarter ha en viss betydelse när rommen skall kläckas.
Detta är orsaken till att man oftast helt kan strunta i att mäta GH, medan man däremot alltid skall mäta KH-värdet. Detta dock av en helt annan anledning (se nedan)..."
Länk: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=168
Det jag hade gjort är nog följande:
1. Köp dropptester, och börja mät pH varje dag, och speciellt innan/efter VB. (Vidta åtgärder om det är större förändringar i pH).
2. Köp något som kan buffra pH, t.ex. snäckskalskross, kalksten, "ciklidsand" eller liknande. (Påsar med snäckskalskross finns på granngården t.ex, kalkstenar och ciklidsand borde gå att köpa i de flesta väletablerade akvariebutikerna).
3.Fixa fram en avdelare och dela av honan så att hon är helt ensam. (Förutsatt att det finns utyrmme).
4. Kör en tremazolkur i hela karet. (Det kan som sagt inte skada med en avmaskning då och då. Följ anvisningarna på bruksanvisningen så är det inga konstigheter. Finns både i förpackningen och online, minns inte exakt i huvudet just nu ?).
Ok ska hålla koll på värderna!
Var kan jag ha snäckskalen? I en av filtren?
Ska fixa avdelare oxå! Men när vet man att det är ok att ta bort den sen?
Jag har skaffat en uvc, men ska jag vänta med att koppla in den efter jag har kört med tremazolkur?
Sista fråga ? Hur länge brukar ni ha igång uvc:en?
Var kan jag ha snäckskalen? I en av filtren?
Ska fixa avdelare oxå! Men när vet man att det är ok att ta bort den sen?
Jag har skaffat en uvc, men ska jag vänta med att koppla in den efter jag har kört med tremazolkur?
Sista fråga ? Hur länge brukar ni ha igång uvc:en?
Inga rockningar
1/2