Tigerfiskar och abborrar

»

Inaktiva IT dats.

1/3
Vad jag har förstått så är dats i regel lite inaktiva och står mest och trycker under en viss storleksperiod. Dom jag har är i dagsläget mellan 5-10cm och är som jag beskriver, lite inaktiva. Men dom är ute och simmar och gnabbas en del när ljuset är släckt.
När jag fick hem dom var dom ca:2-2,5cm och simmade runt som fan hela tiden, och så fort jag gick förbi karet kom dom fram till rutan och va nyfikna. Men det avtog när dom närmade sig 3,5-4cm.
Och då till frågan. Vid ungefär vilken storlek kommer dom fram och simmar mer fritt igen? Om det nu finns någon sån storlek.
/mvh
De är så olika o beror troligen på både rang, individ och storlek.. Verkar inte finnas någon universal grej som funkar med dats utan de verkar hittills väldigt random och de flesta har helt olika upplevelser. O samma fiskar i 2 olika kar beteer sig totalt olika
Ok. Det visar det sig:). Klart det blir trevligare när dom kommer fram mer, men jag gillar dom som dom är också.
Det beror helt på många olika saker. Min enda tiger jag har nu är rätt skygg när jag har lite fiskar i karet, då tycker den att det är lite obehagligt att simma runt och titta. När jag haft mycket fiskar som är framme och simmar så gör tigern det hela tiden. Samma sak när det är ljust ute. På kvällarna simmar den runt i karet och tigger mat, på dagarna håller den sig tillbaka. När den är hungrig står den på höjden och väntar på mat, simmar runt och är aktiv, när den är mätt så simmar den i bakre delarna av karet. Så har alla mina tigrar varit, men ju färre desto skyggare skulle jag säga. Gäller både tigrar och många andra fiskar. Skivtetror brukar fungera bra som fiskar som lockar fram skygga fiskar ur sina gömmor då de simmar runt och är oskygga.

Mina erfarenheter baserar sig på tigrar från 4-5cm och upp till 35+
Frågar du andra så är deras tigrar framme hela tiden, medan andra hatar sina IT för att de står svarta i bakgrunden. :D
[QUOTE=xlnz;1030]Frågar du andra så är deras tigrar framme hela tiden, medan andra hatar sina IT för att de står svarta i bakgrunden. :D[/QUOTE]

WORD!!!! Kan bara hålla med. Så jävla ovärt, tråkigare fisk är svårt att hitta :mad:
Det var dig jag tänkte på när jag skrev det :D
jag säger 20cm.. och beroende på hur mycket tid du spenderar med dem..
Lägger ner en hel del tid vid matning, och bara sittande framför akvariet. Så dom är juh människovana. Av dom 12st. jag har finns alla olika "personligheter" och färgningar. Även om dom som oftast står stilla och vakar över sitt revir, så är dom fascinerande att se på. Dom går just nu med en tiretrack två öronålar och några thoracata malar.
Så nu väntar jag bara på lite tillväxt:).
Mycket ligger i tiden man spenderar med dem, men tigrar är väldigt individuella. Vissa är jättesociala och nyfikna utan träning, andra kommer vara väldigt reserverade oavsett vad man gör som ägare. Det hjälper såklart att spendera mycket tid med dem, handmata dem som unga brukar ofta resultera i väldigt kärvänliga fiskar. Har man väldigt tuffa tankmates kan det lätt kuva tigrar. Är de inte trygga i sin miljö ligger de som svarta tegelstenar i hörnen. En bekväm tiger är ofta brundassig i färgen, nyfiken och matfordrande. Men i mångt och mycket ligger det i fiskens grundpersonlighet. Tigrar är rätt svåra att forma beteendemässigt, de brukar göra lite som de vill. :) vore jag du skulle jag handmata i större utsträckning och vänta ut dem lite. Ge det tid.
Med handmatning menas väl att jag ska hålla maten med fingrarna vid eller strax under ytan, så dom får komma upp till ytan (mig) för att äta. Det var i allafall så jag gjorde i början när dom var mindre. Ska prova det igen.
Nu släpper jag ner maten en eller två pellets/räkbitar åt gången, så en del av dom brukar titta intresserat mot ytan och vänta på nästa tugga. Nää, här ska provas handmatning:).
Ingen vet vad en bekväm tiger är.. Kanske är det humör, kanske kamoflage, kanske kosten osv.. Att en bekväm tiger skulle vara brundassig har jag svårt att tro efgersom it'n är den enda tiger som ens har förmågan att bli så.. Det kan ju vara så enkelt att it'n är den tiger som har bäst utvecklat kamoflage.. Innan man har svart på vitt vad som är rätt ska man nog inte säga för mycket.. :) det enda jag vet är att tigrar brukar färga ut med mest kontrast när de jagar levande.. Alltså verkar de ju inte ha den mörka teckningen som "stealth" utan snarare tvärtom.. Det verkar ju inte heller vara ett absolut kommunikationssystem mellan tigrar eftersom ensamma tigrar inte verkar vara mer eller mindre utfärgade än andra.. Det är helt enkelt jävligt svårt att säga vad somgör det.. Däremot brukar de bli modigare runt 20-strecket.. Som alla sagt.. Få dem att vara trygfa med dig så får du se mer av dem iaf..
Det är ju det som charmen, ingen vet säkert. Det jag kan säga av personliga erfarenheter att min tigerflock betett sig som lugnast när de varit bruna. Vid stress, dominans, upphetsning eller dödsångest har de färgat ut. Som hos Boris hade de mer konkurrens om maten, då var de oftare utfärgade och slogs oftare. Sen de kom hem har de blivit brunare och lugnare. Men det är inte bara färg som avslöjar sinnesstämning, även rörelsemönster och eventuell spänning av ryggfenor. Men ja, allt vi säger är ju empiriskt. Jag baserar bara det jag tror på genom att studera min flock. :)
Det där med tigerns färgning är JÄVLIGT intressant. Har läst det mesta av vad som skrivits om det i gamla forumet och andra forum, och det verkar inte vara någon direkt konstant i alla iakttagelser, utom då kanske när dom jagar levande. Det har jag inte tänkt på.
Det jag märkt med mina är att alla kan färga ut och bli tokfina. Men att varje enskild individ blir antingen blek eller mörk när dom inte är utfärgade. Tror inte jag hittills sett samma tiger vara både och. Och att när ljuset är släckt i rummet och bara månljuset är på i karet, färgar oftast alla ut helt eller delvis. Och att dom blir mer aktiva.
Att färgningen på tigrar är som det är måste bero på något. Men vad? Seriös forskning på det tack. Men att dom i många avseenden inte beter sig som fisk i regel gör, det vet vi redan.
Den enda som har någon riktig kunskap angående fiskars hormonella utsöndring är DavidL. ;) så det är han man ska fråga.
Eller om någon kan hitta någon existerande forskning från asiaterna.. Har för mig att tegner letade på det där men bara hittade sånt som folk gissat sig till tidigare.. Går ju fortfarande rykten om allt möjligt vad gäller både forskning och odling men aldrig några bilder eller säkra källor på mågot, alltid bara någon som känner någon.. Om usa's försvarshemligheter läcker borde man ju rimligtvis få reda på vad som finns om tigerfiskar liksom.. :/
Det kan ju vara så enkelt att ingen forskning gjorts på just detta. Jag kan tänka mig att forskning kring just Datnioides släktet har handlat om deras reproduktion, om något. :(
Mm, min misstanke också.. Tror dessutom att den forskningen är jävligt riktad då den forskningen förmodligen betalats av kommersiella intressen i första hand och i andra hand i bevarande syfte.. Dessutom att detta mest gäller pulcher.. Men jag har haft fel förr och kommer att ha det igen..
Jag har upptäckt att mina IT blir helt annorlunda efter varje vattenbyte, då kommer alla fram och blir nyfikna. Men efter ett par timmar är det samma historia igen att en är framme mest och dom andra 2 står och trycker vid doppvärmaren. Någon som känner igen fenomenet? Har testat och ge dom mat nu precis efter vattenbytet och dom simmade runt och åt hur bra som helst.
Stänger du av pumpen/filtreringen vid vattenbytet?
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.