Arowanor och andra bentungor

»

Import av arowana

Hej, kanske finns en tråd redan som jag missat.
Men finns de någon är som importerat arowana?
Jag har själv varit i kontakt med jordbruksverket och fått förklarat för mig att företaget måste ha ett intyg osv.
Men de jag undrar över är ifall någon har importerat in fisk och hur de gick till med transport och betalning.
Tack på förhand
Tjena, är det Asiatisk arowana så behöver du dessutom cites. Mvh
Skrivet av crillert
Tjena, är det Asiatisk arowana så behöver du dessutom cites. Mvh
Hej,
Jo de där har jag koll på. Jag undrade bara hur själva transporten går till och betalningen.
Skrivet av Jjonsson
Hej, kanske finns en tråd redan som jag missat.
Men finns de någon är som importerat arowana?
Jag har själv varit i kontakt med jordbruksverket och fått förklarat för mig att företaget måste ha ett intyg osv.
Men de jag undrar över är ifall någon har importerat in fisk och hur de gick till med transport och betalning.
Tack på förhand
https://www.rovfisk.se/thread/20104/
För drygt fyra år sedan var vi några här som tillsammans eller rättare sagt genom en annan medlem, Freke, skulle importera lite asiater bl.a.
Det gick la sådär som du kan lista ut genom att läsa tråden.
MEN, det behöver självklart inte sluta så!
Freke hade flera gånger tidigare importerat med väldigt lyckade resultat genom denna kontakten han hade i Singapore.
Samma kontakt som det senare sket sig med.
Aldrig varit något strul tidigare och Freke har fått kompensation tidigare om något kommit fram dött osv.
Det kändes ju bra och klart att man hakade på!
Men denna gången gick det inte så bra. Det blev en ganska stor härva och pengarna var borta.
Ursäkter fanns såklart en efter en, påhittade eller helt sanna vet jag inte.
Det dök upp fler som tog kontakt med Freke som råkat ut för samma exportör och fiskarna uteblivit även för dem.

Med det sagt så går det dock självklart att importera asiater.
Mycket papper som ska vara i ordning, både från din och exportörens sida.
Avgifter och tillstånd som Cites osv men det har du säkert koll på.
Och ha en jäkligt bra kontakt som man kan lita på.
Hur man ser till att veta det och känna sig trygg när personen finns på andra sidan jordklotet?
-Gör man kanske inte föränn första fiskarna dyker upp på flygplatsen.
Betalningar som jag har hört talas om blir oftast att du som beställare betalar hela summan, sen skickas fiskarna.
Det är nog sällan någon exportör går med på att skicka fiskar och sen mottager pengarna i efterhand.
Exportören är inte alltid samma person som uppfödaren/farmen och måste därför först köpa dina fiskar innan dem kan skickas någonstans.
Tillstånd och andra omkostnader osv så dina pengar måste antagligen komma till exportören innan du får något.
Kan förekommit att man kan kommit överens om en delbetalning i förhand och resterande senare men det är nog ytterst sällan, exportören är lika ointresserad av att bli blåst som du.
Skrivet av OscarOberg
https://www.rovfisk.se/thread/20104/
För drygt fyra år sedan var vi några här som tillsammans eller rättare sagt genom en annan medlem, Freke, skulle importera lite asiater bl.a.
Det gick la sådär som du kan lista ut genom att läsa tråden.
MEN, det behöver självklart inte sluta så!
Freke hade flera gånger tidigare importerat med väldigt lyckade resultat genom denna kontakten han hade i Singapore.
Samma kontakt som det senare sket sig med.
Aldrig varit något strul tidigare och Freke har fått kompensation tidigare om något kommit fram dött osv.
Det kändes ju bra och klart att man hakade på!
Men denna gången gick det inte så bra. Det blev en ganska stor härva och pengarna var borta.
Ursäkter fanns såklart en efter en, påhittade eller helt sanna vet jag inte.
Det dök upp fler som tog kontakt med Freke som råkat ut för samma exportör och fiskarna uteblivit även för dem.

Med det sagt så går det dock självklart att importera asiater.
Mycket papper som ska vara i ordning, både från din och exportörens sida.
Avgifter och tillstånd som Cites osv men det har du säkert koll på.
Och ha en jäkligt bra kontakt som man kan lita på.
Hur man ser till att veta det och känna sig trygg när personen finns på andra sidan jordklotet?
-Gör man kanske inte föränn första fiskarna dyker upp på flygplatsen.
Betalningar som jag har hört talas om blir oftast att du som beställare betalar hela summan, sen skickas fiskarna.
Det är nog sällan någon exportör går med på att skicka fiskar och sen mottager pengarna i efterhand.
Exportören är inte alltid samma person som uppfödaren/farmen och måste därför först köpa dina fiskar innan dem kan skickas någonstans.
Tillstånd och andra omkostnader osv så dina pengar måste antagligen komma till exportören innan du får något.
Kan förekommit att man kan kommit överens om en delbetalning i förhand och resterande senare men det är nog ytterst sällan, exportören är lika ointresserad av att bli blåst som du.
Tack för svar.
Jag har varit i kontakt med en kille som säger att han håller hur nere i Ungern och odlar där om jag förstått det rätt. Arowanashop.net heter hemsidan om du vill kolla.
Men då är det typ 50/50 att man får fisk och att den lever då?
Skrivet av Jjonsson
Tack för svar.
Jag har varit i kontakt med en kille som säger att han håller hur nere i Ungern och odlar där om jag förstått det rätt. Arowanashop.net heter hemsidan om du vill kolla.
Men då är det typ 50/50 att man får fisk och att den lever då?
Är ju eu-land så borde räcka med cities?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.