Tigerfiskar och abborrar

»

Dats humör?

Hur är Dats i humöret när dom är lite större? Typ 25-40cm. Tänkte imot andra fiskar? Typ arowanor rockor etc?

Tack på förhand.

(Tänkte att det är bra och fråga expertpanelen )
Skrivet av CyroXz
Hur är Dats i humöret när dom är lite större? Typ 25-40cm. Tänkte imot andra fiskar? Typ arowanor rockor etc?

Tack på förhand.

(Tänkte att det är bra och fråga expertpanelen )
Dats som jag haft runt den storleken har varit NTT's ca 25cm och IT i diverse storlekar men största ca 30+ De har alla varit väldigt snälla mot alla invånare som varit rockor, eldålar, knivar och gars. Inga arowanor dock men har svårt att föreställa mig några bekymmer med det.
Det är mest interna intriger mellan datsen, ngt's som trycker till it's i tredubbla storlekar. Ntt's som bufflar till någon annan osv. Kortvariga rangordnings dueller i princip.
Har själv aldrig varit med om någon större skada orsakad av en dat
?
Nickar instämmande med OscarOberg... Dats gör sällan något väsen av sig. Om de gör det, så är det oftast datsen emellan. Liksom rangordning eller liknande.. NGT och AT tycker jag enligt erfarenhet är de som är generellt lite kaxigare och bråkigare. NTT kan vara väldigt kluriga, för de kan vara full fart eller helt motsatsen lite när de känner för det. IT minds their own business... Men väldigt sällan någon dat över huvud taget bråkar med någon annan fisk i alla fall.

Vi pratar ju om dats i det senaste avsnittet av podcasten! Lyssnar här: https://www.rovfisk.se/podcast/11/
Skrivet av OscarOberg
Dats som jag haft runt den storleken har varit NTT's ca 25cm och IT i diverse storlekar men största ca 30+ De har alla varit väldigt snälla mot alla invånare som varit rockor, eldålar, knivar och gars. Inga arowanor dock men har svårt att föreställa mig några bekymmer med det.
Det är mest interna intriger mellan datsen, ngt's som trycker till it's i tredubbla storlekar. Ntt's som bufflar till någon annan osv. Kortvariga rangordnings dueller i princip.
Har själv aldrig varit med om någon större skada orsakad av en dat
?
Va skönt tanken är att ha 3-4 Dats med min asiat och nån rocka. Kanske nån panaque oxå men har inte kommit till sugplopps valet än ?
Skrivet av HampusH
Nickar instämmande med OscarOberg... Dats gör sällan något väsen av sig. Om de gör det, så är det oftast datsen emellan. Liksom rangordning eller liknande.. NGT och AT tycker jag enligt erfarenhet är de som är generellt lite kaxigare och bråkigare. NTT kan vara väldigt kluriga, för de kan vara full fart eller helt motsatsen lite när de känner för det. IT minds their own business... Men väldigt sällan någon dat över huvud taget bråkar med någon annan fisk i alla fall.

Vi pratar ju om dats i det senaste avsnittet av podcasten! Lyssnar här: https://www.rovfisk.se/podcast/11/
Skönt men då behöver jag inte oroa mig. Har oxå hört att har man lite kaxigare firrar med datsen så visar dom sina rätta färger? Tänkte att asiaten kommer nog se till så att färgerna är framme ?

Det var väl L14 som du tipsade om till städare med rockor ? ?
Skrivet av CyroXz
Skönt men då behöver jag inte oroa mig. Har oxå hört att har man lite kaxigare firrar med datsen så visar dom sina rätta färger? Tänkte att asiaten kommer nog se till så att färgerna är framme ?

Det var väl L14 som du tipsade om till städare med rockor ? ?
Mja, kaxigare är väl inte rätt ord. Det man brukar säga är att en grupp med snabba, aktiva och stissiga fiskar är bra. Tänk typ skivtetror eller barber. Fisk som konstant är framme, först på maten osv... Då brukar dats bli triggade, och de visar ett beteende som i princip verkar var avundsjuka. Nästan som att de känner att de kanske missar något om de ligger och är bruna i ett hörn, och istället är framme mer och "med i matchen" eftersom alla andra verkar vara det. Men sen så lär nog dats stå upp emot andra kaxiga och eventuellt elaka fiskar, men det är väl inget jag skulle rekommendera egentligen, haha..

Tänk på att det aldrig finns någon som helst garanti för att du kan få dats att visa sina ränder... Hur man än vrider och vänder på dats så bestämmer de helt själva, och det kan vara hur ologiskt som helst, men det är så dem funkar.

Men det är inte alltid det fungerar så, men för min del har det oftast gjort det. L14 kan vara bra städare, men det kan även andra valfria Pseudacanthicus vara. Båda kan också innebära risk för att de gnager på rockorna... Men se till att ha bra med gömställen/revir åt malarna så borde det fungera. I mitt kar har jag L14, L114 och L91 med mina rockor. Det fungerar hur bra som helst, dock har jag nu på senare tid (i samband med färre gömställen pga. sönderfallande rot) märkt att malarna är lite bråkiga.
Mina dats jag hade var aktiva och utfärgade 85% av tiden när de gick ihop med en jättegurami och en green terror.
Inte heller så optimalt i längden, jäkla dåligt humör på fisken.
Dats överlag går väl bra att ha flera i samma kar? Typ 5-6st IT och nån AT I lite blandade storlekar. Typ 10cm-25cm? Eller är dom väldigt glupska?
Skrivet av CyroXz
Dats överlag går väl bra att ha flera i samma kar? Typ 5-6st IT och nån AT I lite blandade storlekar. Typ 10cm-25cm? Eller är dom väldigt glupska?
Funkar utmärkt... Det enda som jag hört kan vara lite klurigt är om man har flera NGTer. De kan vara lite bråkiga. Givetvis kan det förekomma lite styrkemätningar mellan dem, och ibland jagar de runt varandra. Men oftast är det inte värre än så. ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.