Är det vita leds som gäller i rov kar eller kan man köra med Blå/Vita leds?
Vad blir skillnaden?
Är helt lost när det gäller led :)
tack på förhand =)
Det beror väl helt enkelt på vad du vill ha för ljus. Nu har jag förvisso inte LED själv längre, men jag har två blåa rör och två vita rör till mitt kar, för att få riktigt kallvitt ljus.
Sen kan väl växter kanske ha ett annat krav, men jag har inga växter alls så det vet jag inget om.

Skrivet av djr83
Det beror väl helt enkelt på vad du vill ha för ljus. Nu har jag förvisso inte LED själv längre, men jag har två blåa rör och två vita rör till mitt kar, för att få riktigt kallvitt ljus.
Sen kan väl växter kanske ha ett annat krav, men jag har inga växter alls så det vet jag inget om.
Okej =)
skall köra nån rocka i karet samt en asiat.
Så växter får inte att ha. har försökt men rockorna trashar dom 24/7 xD
Funderar på Akvastabil Lumax led ramp blå vit. den är ju iof bara 123cm lång. men tänkte att det kanske kunde funka till ett kar med bottenyta
på 200x100.
Så det kanske blir nått mörkare parti. Frågan är hur många ramper man behöver :/

Skrivet av djr83
Skulle gissa att valet av ljus beror lite på vilka arter du har. Röda asiater borde se mer röda i varmare ljud gissningsvis.
Jag har för mig att
Sjebbe pratade om vilka ljus som lyfter fram vilka färger förut. Han kan kanske kommentera nått.
Kanske många inte gillar. Visst är tanken att min VFSR Arowana skall bli väldigt röd. Men tycker att det känns som lite fusk att använda röd led xD
Har även en BD, en Henlei och en Marble rocka som skall joina i karet.
Vilken ramp ska du köpa? Vissa LED kan man ju ställa in färgen själv på, då kan det nog vara vettigt köra mycket kallvitt och lite rött också.
Men det finns nog andra som är bättre på det här än jag.
@svampus har (har haft?) en ställbar LED.

Skrivet av djr83
Vilken ramp ska du köpa? Vissa LED kan man ju ställa in färgen själv på, då kan det nog vara vettigt köra mycket kallvitt och lite rött också.
Men det finns nog andra som är bättre på det här än jag.
@svampus har (har haft?) en ställbar LED.
Funderar på att snika in lite.
Vill ha så att man har mest ljus i centrum på karet och imot fram rutan. så man får lite skuggade partier.
Så funderar på att köpa en Akvastabil Lumax led ramp Blå/vit på 123 cm och testa lite hur det blir.
=)
Både på Maxspect Razor och D-Suny ledramperna kan man justera ljuset en del. På min Razor kan man justera alla vit/gula leddioder från 0-100% och samma sak med de blå leddioderna. På D-suny rampen kan man justera 4 olika leddioder individuellt, 2 st olika vit/gula och 2 st olika blåa.
Tyvärr är båda dessa ut funktion / i behov av reparation i dagsläget. Men när de väl fungerade tyckte jag de var kanonbra! Personligen gillar jag att köra ganska kallvitt ljus till rovfiskbrukar, men det är underbart att kunna justera när man vill.
Sen så finns det massa knasiga ledramper på Ebay som har alla möjliga färger på dioderna; blåa, vita, röda, gula, gröna osv.. Lite osäker på hur de fungerar, men jag tror principen är den samma, dvs. att du kan ställa in alla olika färger individuellt för att testa dig fram till vilken färg du vill ha.
Färgtemperatur är smaksak. Jag gillar tex en skvätt violett i mitt ljus ?. Satsa på ramper som har ett brett spektrum. Då ser man mest färger. Helst 390-400nm till 760nm. Under 400nm är uv. Över 800 är värme.
Kan tipsa om Mars Aqua. Prisvärda ramper med ställbara potentiometrar till blå och rgb kanalerna. Körde dessa i början på saltkar. Har en över rovburken nu.