Channor

»

Channa pulchra bråkar?

Hej. är ny har på rovfisk. skulle behöva lite råd/kunskap.
har 2 st Pulchra som jag köpt för ca 3-4 veckor sedan. dom har funkat jätte bra tillsammans fram till idag när jag kom hem, så var den mindre Pulchra sönder biten på ena sidan samt att bittar av fenorna saknas. Och den är bara vid vatten ytan av akvariumet som bifogad bild. vet inte könen på dom men har smsat han jag köpte dom av och frågat det. några idér på vad man kan/ska göra åt det? MVH Stefan
Hur har det gått för dem?

Grejen med ormhuvudsfiskar är ju att de är lite kluriga att hålla flera st av, men man bör inte hålla enbart 2 st i alla fall, mig veterligen... Antingen har man en grupp om 5-6st som små, låter de växa upp och para ut, för att sedan avlägsna resterande och behålla paret... Ska man ha en grupp vuxna djur ihop, eller enbart två st vuxna djur, så krävs nog ett stort kar där de har varsina revir, stor simyta och mycket gömställen. Men det är svårt att säga, det är så sällan man ser folk hålla ormhuvudsfiskar på det sättet. Kanske just av den anledningen att de inte alltid fungerar.

Jag är väl ingen expert inom ormhuvudsfisk egentligen, men det är typ så jag uppfattat det. Sen så kan det ju ibland fungera i ett kar, men efter en flytt eller liknande så kan harmonin förstöras... soulboy88 LinneaL, vad säger ni? Och ni andra channa-lovers här inne för den delen...
Skrivet av HampusH
Hur har det gått för dem?

Grejen med ormhuvudsfiskar är ju att de är lite kluriga att hålla flera st av, men man bör inte hålla enbart 2 st i alla fall, mig veterligen... Antingen har man en grupp om 5-6st som små, låter de växa upp och para ut, för att sedan avlägsna resterande och behålla paret... Ska man ha en grupp vuxna djur ihop, eller enbart två st vuxna djur, så krävs nog ett stort kar där de har varsina revir, stor simyta och mycket gömställen. Men det är svårt att säga, det är så sällan man ser folk hålla ormhuvudsfiskar på det sättet. Kanske just av den anledningen att de inte alltid fungerar.

Jag är väl ingen expert inom ormhuvudsfisk egentligen, men det är typ så jag uppfattat det. Sen så kan det ju ibland fungera i ett kar, men efter en flytt eller liknande så kan harmonin förstöras... soulboy88 LinneaL, vad säger ni? Och ni andra channa-lovers här inne för den delen...
Det @svampus beskriver är det som gäller man köper en grupp och låter dom bara ut sig helt enkelt och säljer man vidare själva paret så finns det stora risker att paret bestämmer sig att ta ut en skilsmässa det absoluta bästa skulle vara att man trycker in en stryck fisk för att paret inte ger sig på varandra men sen är det lite olika beteendet beronde på Channa art en Channa pulchra är bra mkt mer aggressivare om man gemfört det med Channa bleheri
Tråkigt att ditt inlägg försvann, hoppas det löst sig. Annars är mitt råd att skaffa en avdelare och låta den tilltuffsade läka och sedan försöka sälja den.

Två vuxna som inte är ett par i ett normalstort kar kommer troligtvis inte fungera, om de inte är ett par då som sagt, men även då kan det slå slint rätt snabbt och bli riktigt tjuriga på "rumskamrater".
Tack för alla svar. när jag kom hem från jobbet hade tyvärr den ena dött.
Det var trist att höra! ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.