Vårdcentralen

»

Svullen ornate

1/3
En av mina ornate honor har sen tidigare svullnat upp om magen när hon ätit, hon ser liksom ut som nån blåst upp henne. Från halsen till halva kroppen. Det har alltid försvunnit och sen återkommit igen efter en tid. Nu tycker jag hon är mer svullen än vad hon vart tidigare. Har nått i bakhuvet om att det kan vara en invändig bakteriell infektion men minns inte vart jag läst det eller vad man skulle göra åt det.

Hon äter med en ornates normala aptit.

Någon som har några teorier om vad det är och vad jag gör åt det.
Hmm.. Det är inte maten som sväller eller? Det skulle väl synas på flera andra också i så fall kanske... Eller om hon producerar en större mängd ägg än andra? Du vet säkert mer än mig om var äggen brukar ligga inuti kroppen, tänker om hon producerar mer ägg än andra och inte får ut dem ur kroppen?
Skrivet av HampusH
Hmm.. Det är inte maten som sväller eller? Det skulle väl synas på flera andra också i så fall kanske... Eller om hon producerar en större mängd ägg än andra? Du vet säkert mer än mig om var äggen brukar ligga inuti kroppen, tänker om hon producerar mer ägg än andra och inte får ut dem ur kroppen?
Tror inte det är maten, för ingen annan sväller upp som hon gör.... Äggen sitter längs ryggraden på dom, från huvet ner till analfenan. Själva svullnaden sitter på hennes undersida....
Hon är inte lika svullen idag men ändå svullen ?
Bilderna följde inte med förra inlägget...
Jag hade en endy som fick äggstockning. Men om det inte är det och hon är förstoppad kan man prova
att spruta in matolja med en pipett ner i halsen. Då brukar dom svälja. Sen släpper det ofta.
Har funkat för mig några gånger.
Så här såg min hona ut efter romstockningen ( död :( )
Dissekerade efter att bilden togs. Jag vill minnas att magen var helt uppsvälld iofs och det ser ut som det på bilden också.
Trycker inte äggen ner tarmarna så magen står ut då ?

Vill inte skrämma dig, men tänkte att du har sån erf att du kunde dra nytta av infon och ev utesluta det ena eller andra.
Lycka till !
Skrivet av runstenen
Så här såg min hona ut efter romstockningen ( död :( )
Dissekerade efter att bilden togs. Jag vill minnas att magen var helt uppsvälld iofs och det ser ut som det på bilden också.
Trycker inte äggen ner tarmarna så magen står ut då ?

Vill inte skrämma dig, men tänkte att du har sån erf att du kunde dra nytta av infon och ev utesluta det ena eller andra.
Lycka till !
Tråkigt att du förlorade en sån skönhet ?

Min ornate har som sagt haft det ett tag... svårt att säga hur länge men säkert flera månader. Har förlorat Palmas polli förr med för mkt ägg som pressat ihop vitala organ. Det min ornate så har ser inte ut på samma sätt som den. Svullnaden har gått ner i perioder så man kan ju hoppas att det bara är att hon sväller upp såhär när hon ätit.
Nästan säker på att det är "bloat", kör Octozin (eller om det finns andra märken också? Jag har dålig koll tyvärr...) och se om det hjälper!

32 grader varmt & salt är också bra att ha, men du har växter ser jag så kanske inte det mest optimala då. =/
Idag är det värre så jag överväger avlivning. Vill göra obduktion på henne och se hur det ser ut inuti. Så jag funderar på bästa sättet att avliva. Bryta nacken vill jag inte göra, för då riskerar man ju att krossa innanmätet. Så överdos av narkosmedel, kan det funka? ?
Skrivet av CizziB
Idag är det värre så jag överväger avlivning. Vill göra obduktion på henne och se hur det ser ut inuti. Så jag funderar på bästa sättet att avliva. Bryta nacken vill jag inte göra, för då riskerar man ju att krossa innanmätet. Så överdos av narkosmedel, kan det funka? ?
Borde ju funka. Vad heter nu den oljan man kan använda?
Vi använde denna och det gick fort ?

Nu blir det obduktion
Skrivet av CizziB
Vi använde denna och det gick fort ?

Nu blir det obduktion
Humant iaf. Så borde alla göra.
Har obducerat henne utan hittar nån synbar anledning till varför hon va som hon var. En del luft i en förstorad magsäck. Vet inte hur pass detaljerade bilder jag får lägga upp här? @svampus djr83
Skrivet av CizziB
Har obducerat henne utan hittar nån synbar anledning till varför hon va som hon var. En del luft i en förstorad magsäck. Vet inte hur pass detaljerade bilder jag får lägga upp här? @svampus djr83
Det är bara att posta. Det är ju trots allt något som är i utbildande syfte och förhoppningsvis något som leder till mindre framtida lidande för andra fiskar.
Hon vägde 411gram och var 37cm lång. Minns inte exakt när jag fick henne men nån gång under 2010.

Som man ser på bilderna är magsäcken väldigt stor och en del luft i. Hon flöt inte så det var inte så mkt. Magsäcken på en Polypterus har en väldigt märklig form. Kan försöka rita en bild, att förklara med ord är omöjligt. Inget var i tarmen från magsäcken mot analen. Inget i strupen. Bara i magsäcken. Gammal mat, lite slem och en del klart gröna prickar och en del svarta prickar, de va ungefär som små jordklumpar, lätta att bara trycka på så gick de sönder. Inga stenar eller sand. Äggstockarna hade en del mogna och omogna ägg men inga tecken på äggstockning.

Hennes huvud har vi avlägsnat och kokar det nu för att få loss vävnad och för att kunna spara skelettet.
Kom ni fram till vad som var fel?
Nej vad trist. SIP !
Skrivet av djr83
Kom ni fram till vad som var fel?
Nej inget uppenbart. Magsäcken var väldigt stor men inte sprängfylld...
Men min gissning är att det va nått bakteriellt i magen...
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.