Reptiler, amfibier och övriga terrariedjur

»

Ny avdelning för reptiler!

Eftersom det är många här som har sköldpaddor, ödlor och andra reptiler så har vi skapat en ny avdelning. Varsågoda!
Wiho! ???????
Tycker nog avdelningen borde heta "Reptiler och amfibier" eller "Reptiler, amfibier och liknande djur", eller något.
Terrariedjur
Skrivet av Lutt
Terrariedjur
Nja, dom flesta sköldpaddor på forumet går väl trots allt i akvarier?
Skrivet av djr83
Är nog hugget som stucket, alla sköldpaddor lever inte i vatten. Finns många landlevande.
Skrivet av djr83
Det kanske är för att detta är ett akvarieforum, de som väl har sköldpaddor i akvarium postar dessa här. De som har sköldpaddor i terrarium har inte haft någon särskild avdelning att posta i. Kan jag tänka mig...

Jag tror du utgår lite från fel punkt, hehe. Vi borde utgå från att skapa en ny avdelning för alla olika djur inom kategorin "reptiler och amfibier". Det finns ju uppenbarligen ett intresse för hela området som innefattar alla sorts reptiler och amfibier här inne, inte bara sköldpaddor och andra specifika djur.

"Terrariedjur" är ett helt ok förslag. Men jag skulle nog hellre använda "Reptiler och amfibier", eftersom de inte är begränsade till att hållas enbart i terrarium. Det är ju dessa djurgrupper vi vill se i trådarna...
Skrivet av Lutt
Är nog hugget som stucket, alla sköldpaddor lever inte i vatten. Finns många landlevande.
Det är jag medveten om, men vattenlevande sköldpaddor kan väl inte räknas som terrariedjur?
Jag är mer inne på det @svampus säger då.
Skrivet av djr83
Det är jag medveten om, men vattenlevande sköldpaddor kan väl inte räknas som terrariedjur?
Jag är mer inne på det @svampus säger då.
Det räknas väl som ett "terrariudjur" i folkmun eftersom man oftast har dem i terrarium. Man kan ju ha vatten i ett terrarium också... Problemet med termen "terrariedjur" är väl att det är en lite väl flytande definition. En del har säkert hamstrar och insekter i sina terrarium, men det är ju inte riktigt de djuren vi är ute efter att se här i denna kategori...

Det vi är ute efter är ju en avdelning för reptiler och amfibier, oavsett om man har dem i ett akvarium, terrarium eller en plastlåda. Så varför inte kalla den just det - "Reptiler och amfibier"...? :)
Skrivet av HampusH
Det räknas väl som ett "terrariudjur" i folkmun eftersom man oftast har dem i terrarium. Man kan ju ha vatten i ett terrarium också... Problemet med termen "terrariedjur" är väl att det är en lite väl flytande definition. En del har säkert hamstrar och insekter i sina terrarium, men det är ju inte riktigt de djuren vi är ute efter att se här i denna kategori...

Det vi är ute efter är ju en avdelning för reptiler och amfibier, oavsett om man har dem i ett akvarium, terrarium eller en plastlåda. Så varför inte kalla den just det - "Reptiler och amfibier"...? :)
Bara för att man har en hamster i ett terrarium så blir inte hamstern ett terrariedjur för det ?
Men ja, jag tror att reptiler och amfibier är det bästa namnet.
Skrivet av djr83
Bara för att man har en hamster i ett terrarium så blir inte hamstern ett terrariedjur för det ?
Men ja, jag tror att reptiler och amfibier är det bästa namnet.
Varför jag skrev terrariedjur är för att även spindlar, tusenfotingar brukar räknas in som en gren inom reptil/terrariumvärlden.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.