För ett par veckor sen köpte jag JBL nitrit test , skulle lägga i fler fiskar i akvariet och va nyfiken på effektiv mitt filter va , gjort enligt instruktioner och fick knallröd färg , fiskarna mådde hur bra som helst men blev orolig ändå och gjort ett stort vattenbyte på en gång och mätte efter och fick samma resultat :O

Har aldrig testa nitrit i mina akvarier innan, JBL nitrit test litar jag inte på så jag undrar om det finns någon märke man kan lita på ?
Skrivet av pleco
För ett par veckor sen köpte jag JBL nitrit test , skulle lägga i fler fiskar i akvariet och va nyfiken på effektiv mitt filter va , gjort enligt instruktioner och fick knallröd färg , fiskarna mådde hur bra som helst men blev orolig ändå och gjort ett stort vattenbyte på en gång och mätte efter och fick samma resultat :O

Har aldrig testa nitrit i mina akvarier innan, JBL nitrit test litar jag inte på så jag undrar om det finns någon märke man kan lita på ?
Jag kör sera. Funkar bra
Skrivet av pleco

JBL suger enligt mig. Visar den knallrött så skulle jag kanske lita på att vattnet är dåligt, men oftast visar den färger som inte finns med på kartan.
Tetra kör jag själv med och dom verkar pålitliga.
Brukar byta ca 50% varje fredag , gjorde första testet tisdag eller onsdag så det var några dagar kvar till vatten byten och fick knallröd färg , och fick samma färg efter 50% vatten byte .

Herr Stork sagt att JBL kan visa fel om den lagras kallt /för kallt .

Jag få köpa Sera eller Tetra och testa .... eller öka filtrering och skita i testerna , har funkat utan tester i snart 30år .
Skrivet av pleco
Brukar byta ca 50% varje fredag , gjorde första testet tisdag eller onsdag så det var några dagar kvar till vatten byten och fick knallröd färg , och fick samma färg efter 50% vatten byte .

Jag få köpa Sera eller Tetra och testa .... eller öka filtrering och skita i testerna , har funkat utan tester i snart 30år .
Om testet var knallrött så räcker det inte med 50% vb för att det ska bli bra igen. JBL har dessutom väldigt otydliga färger, så det skulle helt enkelt kunna vara så att du bytte för lite och inte märkte skillnad på färgerna.
Testa rent kranvatten så bör du få en annan färg.

Tester är för övrigt ingen ersättare för filtrering, eller tvärtom. Man har tester för att bekräfta att filtreringen fungerar ?
Skrivet av pleco

If it aint broke dont fix it ?. Jag kör bara tester i början på akvarier som jag inte bytar så mycket vatten på. Just nu bytar jag 80% två dagar i veckan så ingen poäng att testa.
Skrivet av djr83
Om testet var knallrött så räcker det inte med 50% vb för att det ska bli bra igen. JBL har dessutom väldigt otydliga färger, så det skulle helt enkelt kunna vara så att du bytte för lite och inte märkte skillnad på färgerna.
Testa rent kranvatten så bör du få en annan färg.

Tester är för övrigt ingen ersättare för filtrering, eller tvärtom. Man har tester för att bekräfta att filtreringen fungerar ?
Hade testat på andra akvarium med samma resultat , mitt test kan ha stått ute i kylan på nån pall hos Hornbach .

Fiskarna är glada och aktiva och just på rockor kan jag se när det är dags för större/snabbare vattenbyte .

Nej tester ersätter inte filtrering, köpte det bara för att jag va nyfiken på hur effektivt mitt filter är, Eco pondchip är nytt filter material för mig .
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.