Jag tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av fiskar vi älskar som inte ses som "lika fina" av olika skäl... Men som på något vis har en plats i våra hjärtan.
Jag börjar. :) Har har alltid varit svag för påfågelciklider och guldfiskar. Påffar just för att jag tycker de är vackra, de är personliga, sociala, aktiva. Guldfiskar pga deras färger, lugn, söta ansikten och ja, jag älskar brutala odlingsformer... Jag blir knäsvag av en riktigt muterad Frankensteins slöjstjärt...!
Ave maria, förlåt mig fisk-gud.
Jag är svag för den vanliga malen Gibbiceps. Trots att den (tyvärr) säljs i så gott som de flesta djuraffärer är tycker jag personligen det är en av de vackraste malarna. Finns ju en mängd andra malar som oxså är vackra, men har inte just DET som gibbisen har. Den stora ståtliga ryggfenan i kombination med den leopardmönstrade teckningen. Deras magar ser så mjuka och gossiga ut och när de sitter och snuttar på rutan så vill man bara böja sig fram och ge den en puss...
Då måste jag välja alligator gar. Det finns få fiskar som har sämre rykte om sig än just agars, men det är ändå en fisk jag förhoppningsvis kommer att kunna ha i framtiden.
Slöjstjärtar, i de flesta former och färger...
Typ dem som fick in mig på akvaristik, sjukt social fisk och fruktansvärt nedtrampad i Sverige :P
Papegojciklider & slöjstjärtar bland annat... ^^
Den hemska Channa micropeltes har en speciell plats hos mig.
En fisk jag bra gärna vill hålla på rätt sätt och ska banne mig se till att det blir av...
Paroonhaj & hajmal är riktiga favoriter också förresten!
Påffar, underbara djur!
Silveraro, underbara djur!
Och Clarias är för goa dom också, helst rosa med svarta fläckar! XD
Jag måste med säga papegojciklider och clarias. Precis sålt min clarias och de sved lite att sälja de.
Kul tråd! Beror ju på vem man frågar, men shortbodies av olika slag... Så knubbiga och goa. ? (Förutsatt att de inte är FÖR deformerade alltså... De ska kunna simma, äta och må bra).
Annars gillar jag stora feta Tilapior och hajmalar av olika slag. De är ju liksom dussinfisk av rang, och är väl mer en matfisk världen över snarare än en akvariefisk.
Om jag får vända på bikten, och bekänna att det finns fisk jag ogillar, så är det nog Polypterus senegalus albino... Bleka korvar med röda vinbär till ögon, haha. Jag gillar annars morphs, men just de där alltså. No thanks. ?
Cichlor, hajmal,rockor och feta it :D