Har 3st cichlor köpta som ocellaris! Min största är runt 20 cm nu. Såg en bild på en som liknar mina o det är inte ocellaris. Vad tror ni???
Nu är inte jag haj på cichlor direkt men jag skulle nog säga att det är piquiti. Min ocellaris är mörkgrön med röd buk och röda ögon.

Skrivet av TobiasKing
Nu är inte jag haj på cichlor direkt men jag skulle nog säga att det är piquiti. Min ocellaris är mörkgrön med röd buk och röda ögon.
Jo. Tycker jag med det ser ut som. Trofé mina skulle bli gröna... hur stora är dina?

Skrivet av FredrikRoman
Jo. Tycker jag med det ser ut som. Trofé mina skulle bli gröna... hur stora är dina?
Min ocellaris är ca 35-40 och min kelberi ca 30
Alla cichlor ser nästan identiska ut som små. Och när de är under 10-15cm kan de fortfarande vara svåra att identifiera. Jag kan garanterar säga att du inte har Cichla piquiti. Bara på den bilden du la upp ser man massa skillnad; de svarta banden på kroppen är olika, piquiti har svarta fläckar på kinden som dina inte har, och piquiti har små gula fläckar som dina inte heller har.
Du har högst troligt ocellaris eller monoculus. Eftersom dina inte har röda ögon (vad jag kan se) så skulle jag säga att du har monoculus.
Dom röda ögonen kommer senare.
Mina 4 är alla sålda som ocellaris. Men när jag la upp bilder på dom så sa alla monoculus. Nu när dom börjar få lite storlek så skulle jag vilja påstå att jag att 2 olika sorter. Min största och minsta är troligen ocellaris och dom mellan är troligen monoculus.
Det syns tydligt på dom uppe till höger på bilden.
Ögonfärg en är enorm skillnad på. Ska se om jag kan få Linda att ta ett par bilder då jag inte är hemma...
Det ser ut som vanliga mono/ocellaris

Skrivet av HampusH
KristianE, ser du skillnad på ögonfärgen på dina? Man ser ju ganska tydlig skillnad på färg och formen på fenor på de två till höger. Men å andra sidan så är väl spetsig analfena och rund analfena det som kan avgöra könsskillnader?
(Flyttar tråden från kategori: Tigerfiskar och abborrar till: Stora ciklider).
Vad jag har läst mig till så är både ögon och analfena osäkra kort.
Analfena stämmer oftast men inte alltid. Könsbestämma cichlor tycker jag är ett jävla mörker... dom ändrar utseende vart efter dom växer.
Enligt cichla folket är enda säkra sättet att identifiera en ocellaris eller mono genom att räkna fjäll då det kan förekomma monos med röda ögon.